Jak zachować sprawność auta elektrycznego?
28-08-2022Mazda MX-30, jak każdy samochód wymaga pielęgnacji, by bezpiecznie i długo służyć kierowcy. Jednak konserwacja samochodu elektrycznego różni się znacząco od dbania o auto z napędem spalinowym, który pewnie wiele osób już zna. Zasady konserwacji samochodu można podzielić na serwisowanie części mechanicznych oraz elementów elektrycznych, m.in. odpowiednie ładowanie oraz obchodzenie się z akumulatorem.
Pielęgnacja Mazdy MX-30. Konserwacja części mechanicznych i płynów eksploatacyjnych.
Mimo że samochód elektryczny ma znacznie mniej elementów niż spalinowy, to wciąż niezbędna jest jego regularna konserwacja. Producent zaleca serwisowanie Mazdy MX-30 co 10 tys. km, ale nie rzadziej niż co rok. Samochód sam przypomni o niezbędnym przeglądzie mechanicznym za pomocą ikony na desce rozdzielczej.
Przeglądy są niezbędne w samochodzie elektrycznym, ale na szczęście wyglądają zupełnie inaczej niż w pojazdach spalinowych. Lista zalecanych przez producenta elementów eksploatacyjnych jest znacznie krótsza. Koszty konserwowania elektryka są średnio o 30-40% tańsze niż samochodu spalinowego. Lista elementów wymienianych w ramach eksploatacji:
- filtr kabinowy na każdym przeglądzie serwisowym,
- płyn hamulcowy co drugi przegląd (co 20 tys. km lub co dwa lata),
- płyn chłodzący silnik po 200 tys. km lub po 15 latach. Kolejne wymiany są zalecane co 100 tys. km lub 5 lat,
- zalecana jest również rotacja kół (zamiana kół miejscami) co 10 tys. km.
Lista zalecanych elementów do sprawdzenia na każdym przeglądzie zawiera kontrolę:
- poziomu płynu chłodzącego silnik,
- stanu akumulatora 12-woltowego,
- przewodów hamulcowych,
- poziomu płynu hamulcowego i układu wspomagania sprzęgła,
- hamulców tarczowych (warto wspomnieć, że tarcze hamulcowe zużywają się znacznie wolniej niż w samochodzie spalinowym),
- układu kierowniczego,
- zawieszenia, przegubów kulowych i łożysk kół,
- osłon przeciwpyłowych półosi napędowych,
- śrub i nakrętek (zaleca się ich dokręcenie),
- stanu nadwodzia,
- ciśnienia opon,
- zaczepu pokrywy komory silnika.
Poza regularnym serwisowanie samochodu nie można zapomnieć o wymaganych przez prawo badaniach technicznych. Zasady są tu bardzo podobne do badania samochodów spalinowych: należy je wykonywać co roku. Wyjątkiem są auta nowe. W ich przypadku pierwsze badanie techniczne należy wykonać po trzech latach od daty rejestracji, a kolejne po dwóch latach (pięć lat od daty rejestracji).
Dowiedz się więcej o elektrycznej Mazdzie MX-30
Odpowiednia konserwacja akumulatora w samochodzie elektrycznym Mazda MX-30.
Akumulator elektryczny jest najważniejszym elementem Mazdy MX-30. Wymaga więc szczególnej pielęgnacji. Dbanie o dobry stan akumulatora jest nawet ważniejsze od konserwacji silnika elektrycznego, który rzadko ulega awariom. Prawie wszystkie pojazdy elektryczne są wyposażone w baterie litowo-jonowe, które wymagają podobnego obchodzenia się z nimi, jak z tymi np. w telefonach komórkowych lub laptopach. Warto jednak pamiętać, że w przypadku samochodów elektrycznych jest to znacznie ważniejsze, bo koszt akumulatora stanowi około połowy ceny pojazdu. Wysoka cena wynika przede wszystkim z wielkość i pojemności akumulatora, a nie różnicy w wykorzystanej technologii.
Aby bateria nie uległa awarii oraz nie straciła swojej pojemności w sposób znaczący, należy:
- nie pozostawiać pojazdu przez dłuższy czas w ekstremalnie wysokich lub niskich temperaturach, szczególnie z wyjątkowo niskim lub wysokim poziomem naładowania. W przypadku parkowania w wysokich temperaturach pomocne może być zostawienie samochodu pod dachem, w przypadku zimnych – garażowanie lub parkowanie w nasłonecznionym miejscu. Optymalne jest pozostawianie auta w przedziale temperatur od 0 do 20 stopni C°.
- Nie ładować samochodu w ekstremalnie niskich lub wysokich temperaturach, jeśli jest to możliwe.
- Z tego samego powodu nie należy ładować samochodu, gdy jest pod pokrowcem. Najlepszym rozwiązaniem jest ładowanie samochodu w garażu w dni o temperaturze od 0 do 20 stopni C°.
- Nie zostawiać pojazdu przez dłuższy czas (powyżej 14 dni) z całkowicie rozładowanym akumulatorem, szczególnie w zimie. Lepiej również nie pozostawiać go z akumulatorem naładowanym w całości, choć taka sytuacja ma znacznie mniejszy wpływ na żywotność baterii. Optymalnym stanem napięcia są stany pośrednie (ok. 50-80% naładowania). Pozostawienie samochodu elektrycznego z całkowicie rozładowanym akumulatorem to jedna z najgorszych sytuacji dla baterii i może w znacznym stopniu wpłynąć na jego pojemność.
- Nie ładować samochodu, jeśli nie jest to konieczne. Każde ładowanie w minimalnym stopniu wpływa na pojemność akumulatora.
- Nie ładować pojazdu do pełnego poziomu, jeśli nie jest to konieczne, szczególnie jeśli ma pozostawać w tym stanie przez dłuższy czas. Pomocne może być obniżenie maksymalnego poziomu naładowania akumulatora w ustawieniach samochodu, co pozytywnie wpływa na wytrzymałość baterii. Najlepszym rozwiązaniem jest doładowywanie pojazdu do 100%, tylko przed wyruszeniem w dłuższą trasę.
- Nie ładować samochodu za pomocą szybkich ładowarek, jeśli nie jest to koniecznie. Szybkie ładowanie bardziej wpływa na stan akumulatora niż standardowe. Najlepiej byłoby korzystanie z nich wyłącznie w dłuższej trasie. Warto też dodać, że ładowanie z szybkich ładowarek DC jest również znacznie droższe niż z instalacji domowej.
Warto również zachować pewną higienę i bezpieczeństwo ładowania pojazdu oraz nie zapominać, że w samochodzie wykorzystuje się wysokie napięcie (355 V), które może być niebezpieczne. W związku z tym nie można samodzielnie próbować naprawiać akumulatora, gniada ładowania ani kabla do ładowania, a także korzystać z samochodu w przypadku nietypowego zachowania np. miejscowego wzrostu temperatury czy iskrzenia. Podczas opadów deszczu lub gdy złącze ładowania jest mokre, nie należy ładować samochodu na zewnątrz.
Mazdy MX-30 nie można również ze względów bezpieczeństwa holować po wypadku, gdy przednie koła nie są uniesione. Nie należy również wyjmować akumulatora 12-woltowego podczas ładowania baterii jezdnej, a gniazdo ładowania należy zakryć pokrywą po zakończeniu ładowania. Ze względów praktycznych warto również upewnić się, czy przewód ładowania został odłączony przed rozpoczęciem jazdy.
Pielęgnacja elektrycznej Mazdy MX-30 a awaryjność.
Choć zalecenia dotyczące dbania o akumulator elektryczny mogą przestraszyć, warto zwrócić uwagę, że ich awarie nie są częste. Najlepszym dowodem jest brak zaplanowanej wymiany w ramach przeglądów konserwacyjnych, a także długa, aż 8-letnia gwarancja na pojemność akumulatora.
Warto również pamiętać, że w czasie awarii nie trzeba wymieniać całej baterii – czasami wystarczy naprawa pojedynczych ogniw. Z drugiej strony warto pamiętać, że spadek pojemności akumulatora w długim czasie jest naturalną jego cechą. Za normalną utratę pojemności uznaje się mniej niż 20% w ciągu 8 lat (gdy akumulator straci większą pojemność, to następuje jego wymiana w ramach gwarancji producenta).
Nie jeździłeś jeszcze MAZDĄ MX-30?
Nie szkodzi!
Kliknij tutaj i umów się na Jazdę Próbną!
MAZDA Bołtowicz